Klocki hamulcowe to elementy, które w parze z tarczami hamulcowymi odpowiadają za zmniejszanie prędkości auta lub jego zatrzymywanie. Choć są dosyć niepozorne w porównaniu do innych części samochodowych, są również niezwykle istotne. Zapewniają bowiem bezpieczeństwo zarówno kierowcy i jego pasażerom, jak i innym użytkownikom drogi. Warto więc na bieżąco kontrolować ich działanie i reagować na wszelkie usterki.
Budowa klocków hamulcowych jest kilkuwarstwowa. Głównym elementem jest płytka nośna, na której zamocowana jest tak zwana między-warstwa. Jej zadaniem jest ochrona zacisku klocków przed wysoką temperaturą, a także tłumienie wibracji, które mogłyby zaszkodzić całemu układowi. Kolejną warstwą klocków, tą, która bezpośrednio styka się z tarczami hamulcowymi, jest warstwa cierna, która trze o tarczę w momencie naciśnięcia pedału hamulca. Materiał cierny produkowany jest ze specjalnych mieszanek, które nieco się różnią w zależności od producenta, a także jakości. Różne materiały są też wykorzystywane w zależności od rodzaju auta – inne są w samochodach użytkowanych na co dzień, a inne w autach przeznaczonych do jazdy sportowej. Sprawdź ofertę truck-expert.pl
Działanie klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe są zamontowane w nieruchomym zacisku hamulcowym. Gdy w czasie jazdy kierowca naciska pedał hamulca, pompa hamulcowa specjalnymi przewodami tłoczy płyn hamulcowy, który wyciska tłoczek dociskający klocki do tarczy. W tym momencie warstwa cierna klocka hamulcowego trze o warstwę roboczą tarczy hamulcowej, zamontowanej nieruchomo na kole i powoduje zatrzymanie koła. W zależności od tego, z jaką siłą naciśniemy na pedał hamulca, samochód może zmniejszyć prędkość lub całkowicie się zatrzymać. Klocki hamulcowe, choć wykonane z solidnych i mocnych materiałów, nie są niezniszczalne. W czasie jazdy warstwa cierna może się ścierać, co powoduje konieczność wymiany klocków na nowe. Większość klocków hamulcowych, produkowanych współcześnie, posiada w swojej strukturze specjalną metalową płytkę, która jest wykorzystywana jako sygnalizator. Kiedy warstwa cierna jest już całkowicie starta, klocek w czasie hamowania zaczyna wydawać metaliczne dźwięki, które kierowca może dosyć łatwo wychwycić i odróżnić od innych dźwięków w aucie. Powinien być to dla niego znak, że klocki hamulcowe są już na wyczerpaniu i najwyższy czas wymienić je na nowe.
Ile można przejechać na jednych klockach?
Czas jazdy na jednych klockach hamulcowych może być różny w zależności od ich jakości, sposobu jazdy, a także rodzaju tras. Na dłuższych trasach klocki ścierają się dużo rzadziej niż w czasie intensywnej jazdy po mieście. Są bowiem dużo mniej eksploatowane. Przyjmuje się, że trwałość średniej jakości klocków hamulcowych pozwala na bezproblemowe przejechanie 40 tysięcy kilometrów. Czasem ten czas mocno się wydłuża, czasem natomiast pojawiają się różne problemy, które skracają czas użytkowania klocków i zmuszają do dużo wcześniejszej wymiany.
Problemy z klockami hamulcowymi
W czasie użytkowania samochodu może pojawić się sporo problemów z klockami hamulcowymi. Kierowcy powinni więc mieć wiedzę na temat tego, jak zachowuje się auto, gdy z układem hamulcowym dzieje się coś nieprawidłowego. Jedną z awarii może być nierównomierne ścieranie się dwóch klocków umieszczonych na jednej osi. Dzieje się tak wtedy, gdy warstwa cierna klocka zostanie zabrudzona, co uniemożliwi mu sprawne hamowanie. Wtedy jeden z dwóch klocków na jednej osi ślizga się na tarczy hamulcowej i nie działa prawidłowo. Objawem, jaki powinien zaniepokoić kierowcę, jest ściąganie samochodu w jedną stronę w czasie hamowania.
Dźwięki wydawane przez klocki hamulcowe
Charakterystyczny metaliczny dźwięk pojawia się, gdy blaszka – sygnalizator trze o tarczę hamulcową i informuje o konieczności wymiany klocków. Nie jest to jednak jedyny dźwięk, jaki może pojawiać się w czasie hamowania. Intensywne piski klocków mogą być związane z tym, że są dosyć słabej jakości lub bardzo mocno przegrzewają się w czasie intensywnego hamowania. Metaliczne piszczenie klocków może pojawiać się także wtedy, gdy są one po prostu wadliwie, nieprawidłowo zamontowane. W każdej sytuacji, gdy dźwięk pochodzący z układu hamulcowego mocno nas niepokoi, warto wybrać się do mechanika na przegląd. O wiele lepiej jest dmuchać na zimne niż ryzykować poważne problemy z hamowaniem i zapanowaniem nad samochodem w czasie kryzysowej sytuacji na drodze.
Warto terminowo wymieniać
Klocki hamulcowe, nawet te, które pochodzą od dobrych i renomowanych producentów, nie są drogimi elementami w porównaniu do innych części samochodowych. Dlatego też warto je regularnie wymieniać, najlepiej w profesjonalnych warsztatach. Choć przy odrobinie chęci i umiejętności można klocki wymienić samodzielnie, nie decydujmy się na takie rozwiązanie w sytuacji, gdy nie mamy do końca pewności, że uda nam się zamontować je w stu procentach prawidłowo. Montaż klocków w profesjonalnym warsztacie nie jest drogi, nie warto więc szukać oszczędności na tych usługach, które mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze.